05.10.2015

Personal sanctions were imposed on a number of individuals and legal entities

З 22 вересня 2015 року введені персональні санкції проти цілого ряду фізичних та юридичних осіб (здебільшого російського походження), яких пов'язують з підтримкою триваючого порушення національного суверенітету та територіальної цілісності України. Обмежувальні заходи були введені в дію на підставі Указу Президента від 16.09.2015 № 549/2015 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 2 вересня 2015 року «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)».

В той час як санкції щодо фізичних осіб стосуються заборони в'їзду на територію України та блокування активів, розташованих на території України, санкції щодо юридичних осіб можна класифікувати на такі групи:

  • обмеження та припинення транзиту ресурсів, перевезень територією України;
  • заборона участі у державних закупівлях;
  • блокування активів та заборона ведення діяльності на території України;
  • заборона фінансування діяльності компаній, щодо яких застосовані санкції.

Найбільш відчутними обмежувальними заходами стали санкції проти транспортних компаній Російської Федерації. Так авіаційним компаніям, які здійснювали польоти в Крим після набуття півостровом статусу тимчасово окупованої території, заборонено здійснювати польоти в Україну та транзитні переходи через повітряний простір України. Великому російському оператору залізничних вагонів – ВАТ «Первая грузовая компания» заборонено здійснювати перевезення на території України (фактично вагони цього оператора не можуть використовуватись на території України) та здійснювати транзит через територію України.

Окремо слід зазначити, що санкції, які були застосовані до морських портів Керчі та Севастополя передбачають заборону або обмеження заходження іноземних невійськових суден та військових кораблів до територіального моря України. Можна припустити, що таким чином офіційно введена заборона на заходження будь-яких суден до зазначених портів. Слід звернути увагу, що раніше ці порти (як і інші кримські порти) були закриті, але прямих заборон на відвідування цих портів суднами не було, хоча у будь-якому разі будь-який візит іноземного судна до портів Криму буде вважатись в Україні порушенням державного кордону та режиму тимчасово окупованої території.

Вище зазначені санкції запроваджені строком на один рік.

Висновки та рекомендації

Більшість застосованих обмежувальних заходів вимагають дій від органів державної влади, а не від приватного сектору. Оскільки більшість санкцій передбачають фізичне обмеження певної діяльності, яке може бути здійснене тільки певними державними регуляторами відповідно до їх повноважень

Тим не менше, компаніям рекомендується перевіряти перелік осіб, до яких застосовані санкції, якщо є підозри, що до контрагента були застосовані обмежувальні заходи. Найбільший ризик порушення режиму санкцій є у випадках придбання майна у особи, щодо якої застосований режим блокування активів, тобто тимчасове обмеження користування та розпорядження майном, що розташовується на території України.

Необхідно зазначити, що російським банкам, щодо яких застосовано санкції, заборонено вести діяльність на території України, але українські дочірні банки російських фінансових установ у переліку осіб, до яких застосовано обмежувальні заходи, не містяться. Тобто, українським компаніям дозволяється співпрацювати з дочірніми банками російських банків на території України.

Слід звернути увагу, що в Україні не реалізований механізм виконання санкцій за яким органи державної влади, або, наприклад, банки могли б блокувати заборонені транзакції. На практиці дотримання режиму санкцій можливе якщо лише всі заінтересовані особи будуть проводити постійний моніторинг релевантних переліків осіб, щодо яких застосовані санкції, та у добровільному порядку відмовлятись від тих дій, які можуть порушувати режим обмежувальних заходів. Потребуються також роз'яснення з боку держави щодо дії окремих санкцій.

Додатково слід наголосити, що профільний Закон України "Про санкції" не встановлює відповідальності за порушення режиму санкцій.

  >>> ЗАВАНТАЖИТИ ІНФОРМАЦІЙНИЙ ЛИСТ (.pdf) <<<

* * *

Юристи міжгалузевої робочої групи «Окуповані території» компанії Arzinger продовжують аналізувати законодавство і шукати оптимальні рішення для клієнтів, господарська діяльність яких пов'язана з Кримом та іншими окупованими територіями, що допоможуть їм адаптуватися до нових умов і максимально захистити свій бізнес.


У разі виникнення додаткових питань, будемо раді на них відповісти.

З повагою та найкращими побажаннями,

Андрій Селютін

Радник, Керівник Південно-української філії

Лана Сінічкіна,

Партнер